[ Pobierz całość w formacie PDF ]

narzędziem aktywnego sterowania procesami zachodzącymi w przedsiębiorstwie. Aby
zwiększyć szanse na korzystny wynik finansowy działalności gospodarczej, należy starannie
przygotować jej plan, czyli biznes plan, w którym przedsiębiorstwa określają cele, jakie chcą
osiągać, strategię taktykę swego działania, oraz ramy czasowe, w jakich cele te powinny być
osiągnięte.
Biznesplan jest dokumentem określającym postępowanie przedsiębiorstwa w pewnym
okresie, który ustala jego działania strategiczne i taktyczne, a jednocześnie pozwala
zidentyfikować słabe i mocne strony działalności gospodarczej.
Biznesplan pełni trzy funkcje:
1. Służy do rozwijania pomysłów związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa.
2. Służy do retrospektywnej oceny działalności przedsiębiorstwa.
3. Służy do zachęcania potencjalnych kredytodawców lub akcjonariuszy do zainwestowania
w przedsiębiorstwo.
Dobrze napisany biznesplan to dokument zwięzły i rzeczowy. Typowy biznesplan składa
się z następujących części:
- streszczenia,
- profilu działalności przedsiębiorstwa,
- charakterystyki przedsiębiorstwa,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
39
- analizy rynku,
- strategii marketingowej,
- strategii zarządzania,
- planu finansowego,
- załączników.
Streszczenie opracowuje się po napisaniu całego biznesplanu. Jest to krótkie, czytelne
streszczenie (najlepiej wypunktowane) poszczególnych pozycji planu. Powinno zawierać
informacje o firmie, profilu działania i rynku zbytu oraz o zarządzaniu
i finansach przedsiębiorstwa, oraz zachęcać do przeczytania całego dokumentu.
Charakterystyka przedsiębiorstwa zawiera informacje o jego historii, formie
organizacyjno-prawnej i rodzaju prowadzonej działalności. Zawiera również informacje
o rozmiarze i zasięgu działalności z uwzględnieniem produktów i usług oraz nabywców i
rynku zbytu.
Analiza rynku ma za zadanie określić pozycję przedsiębiorstwa na rynku, na którym
prowadzi sprzedaż. Pozycja ta zależy od ogólnej sytuacji na rynku i od konkurencji. Analiza
sytuacji rynkowej obejmuje ustalenie wielkości rynku, oraz prognozy w tym zakresie, trendy
rynkowe i gospodarcze. Szczegółowo należy przedstawić najważniejszych nabywców na
rynku, podać ich charakterystykę, określić potrzeby oraz czynniki wpływające na ich decyzje
zakupu. Jeżeli można przeprowadzić segmentację rynku, to należy tego dokonać,
charakteryzując każdy segment, można też przeprowadzić analizę kształtowania się cen.
W tej części biznesplanu należy określić stopień konkurencji, jej poziom i wpływ na
działalność przedsiębiorstwa.
Strategia marketingowa określa, w jaki sposób, dążąc do uzyskania pożądanej sprzedaży,
przedsiębiorstwo zrealizuje cele. Przedstawia się więc po kolei wszystkie najważniejsze
instrumenty marketingu, jakimi dysponuje przedsiębiorstwo, a mianowicie: dystrybucję,
politykę cen, promocję i inne.
Wykorzystując znajomość rynku, dotychczasowe doświadczenie i działania
marketingowe, można z dużym przybliżeniem określić wielkość sprzedaży poszczególnych
produktów przedsiębiorstwa. Przedstawia się różnorodne prognozy sprzedaży: ostrożne,
najbardziej prawdopodobne, optymistyczne. Wszystkie muszą mieć uzasadnienie. Na
podstawie wielkości planowanej sprzedaży ustala się udział w rynku danego
przedsiębiorstwa, który jest stosunkiem wartości sprzedaży produktów przedsiębiorstwa do
wartości sprzedaży ogółem danych produktów.
Profil działania obejmuje wiele problemów związanych z wytwarzaniem produktu:
kształtowanie produktów i asortymentu, możliwości produkcyjne, organizację i technologię
produkcji, kooperację i zaopatrzenie, a także planowane modernizacje.
Zarządzanie zawiera informacje o osobach zarządzających przedsiębiorstwem,
przedstawia kierownictwo, strukturę organizacyjną i politykę personalną. Jednym
z najważniejszych elementów tej części biznesplanu jest prezentacja osób, które odgrywają
kluczową rolę w prowadzeniu przedsiębiorstwa.
Plan finansowy stanowi rdzeń biznesplanu, obok marketingu drugi punkt, który przesądza
o wartości biznesplanu. Określa on strukturę kapitałową przedsiębiorstwa (bilans)
i zapotrzebowanie na kapitał, przewidywane wyniki finansowe (rachunek zysków i strat) oraz
sytuację płatniczą przedsiębiorstwa (plan płatności), czyli najważniejsze elementy
biznesplanu. W końcowej części opracowania planu finansowego oblicza się ważniejsze
wskazniki, charakteryzujące osiągnięcia finansowe.
Załączniki są ważną częścią biznesplanu. Liczba i rodzaj załączników zależy od celu
opracowania biznesplanu. Mogą to być np.: dane techniczne i produkcyjne, referencje firmy,
życiorysy kadry kierowniczej i członków zarządu.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
40
4.11.2. Pytania sprawdzające
Odpowiadając na pytania, sprawdzisz, czy jesteś przygotowany do wykonywania ćwiczeń.
1. Jak zdefiniujesz pojęcie biznesplan?
2. Jaka jest struktura typowego biznesplanu?
3. Czym charakteryzują się poszczególne elementy biznesplanu?
4. Czemu służy sporządzanie biznesplanu?
4.11.3. wiczenia
wiczenie 1
Zaproponuj 10 pytań, na które powinien odpowiedzieć biznesplan.
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie powinieneś:
1) przeanalizować dokładnie elementy struktury typowego biznesplanu,
2) sformułować pytania zgodnie z poleceniem zawartym w ćwiczeniu,
3) odpowiedzieć w formie pisemnej.
Wyposażenie stanowiska pracy:
 stanowisko komputerowe z dostępem do Internetu,
 przykładowe biznesplany,
 literatura zgodna z punktem 6 Poradnika dla ucznia.
wiczenie 2
Wraz z kolegą wybierz dowolny element struktury biznesplanu. Dokonaj jego analizy.
Podaj przykładowe dane, które zawarłbyś w biznesplanie.
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie powinieneś:
1. przeanalizować dokładnie materiał nauczania dotyczący struktury i charakterystyki
biznesplanu,
2. zaproponować rodzaj działalności gospodarczej,
3. zaproponować dane do wybranego elementu struktury biznesplanu.
Wyposażenie stanowiska:
 komputer z dostępem do Internetu,
 prezentacja multimedialna bądz foliogramy z opisem biznesplanu,
 przykładowe biznesplany,
 literatura zgodna z punktem 6 Poradnika dla ucznia.
4.11.4 Sprawdzian postępów
Tak Nie
Czy potrafisz:
1) zdefiniować pojęcie biznesplanu?
2) wymienić części składowe typowego biznesplanu?
3) scharakteryzować poszczególne elementy biznesplanu?
4) podać cele, dla których sporządza się biznesplan?
5) opracować biznesplan dla małej firmy? [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • projektlr.keep.pl