[ Pobierz całość w formacie PDF ]

trynę, słuchajcie z najwyższą uwagą, i zapytujcie wielokrotnie. Jeśli nie będziecie
pytać o to o co należy zapytać i nie powiecie tego co należy powiedzieć, to będzie
to wasza własna strata. Mistrz Zen zawsze oczekuje pytań ucznia, a następnie daje
130
Wysokie stanowisko kapłańskie.  So jest przypuszczalnie imieniem własnym. Pojawia się jako
Chiso w tekście Choonji. Nie sposób jest go zidentyfikować.
Rozdział VI 87
odpowiedzi. Nawet jeśli rozumiesz coś, pytaj o to kilka razy aż będziesz absolut-
nie tego pewien. Mistrz musi pytać czy uczeń rozumie czy nie i musi wyjaśniać
sprawy gruntownie.
15
Dogen pouczył:
Punkty widzenia biegłych w Buddyzmie różnią się od punktów widzenia zwy-
kłych ludzi.
Pewnego razu gdy żył jeszcze zmarły Opat Kenninji, zdarzyło się, że nie było
w świątyni żadnego pożywienia. W tym czasie pewien wyznawca zaprosił Opata
do siebie i dał mu sztukę jedwabiu. Opat był tak uradowany, że nie dał jej nikomu
do niesienia lecz schował ją w fałdy swojego własnego ubrania i wrócił do świąty-
ni. Tam wręczył jedwab jednemu z urzędników świątyni mówiąc:  Zużyj to jutro
na pożywienie .
Jednakże właśnie wtedy nadeszła prośba od pewnego świeckiego człowieka:
 Jestem zakłopotany że muszę prosić, lecz bardzo potrzebuję dwóch lub trzech
sztuk jedwabiu i gdybyście w ogóle mogli podarować mi jakąś byłbym głębo-
ko wdzięczny wam za udostępnienie mi jej . Wówczas Opat wziął z powrotem
jedwab od urzędnika i dał go świeckiemu człowiekowi. Urzędnika świątyni i in-
nych mnichów ten nieoczekiwany czyn wytrącił z równowagi.
Następnie Opat powiedział:  Prawdopodobnie wszyscy myślicie, że to co zro-
biłem jest złe. Lecz według mnie wszyscy zebraliście się tutaj mając determinację
szukania Drogi Buddhy. Strata jednego dnia posiłków lub nawet śmierć głodowa
nie powinna was niepokoić. Pomaganie zwykłym ludziom, gdy cierpią z braku
czegoś przyniesie wspaniałe korzyści każdemu z was . Oto w jaki sposób ktoś
biegły w Buddyzmie widzi sprawy.
16
Dogen pouczył:
Buddhowie i Patriarchowie byli kiedyś wszyscy zwykłymi ludzmi. Przebywając
w tym pospolitym stanie, niektórzy byli winni złego prowadzenia się i złych myśli,
niektórzy byli tępi a jeszcze inni głupi. A jednak ponieważ wszyscy poprawili się,
poszli za dobrym nauczycielem i praktykowali, stali się Buddhami i Patriarchami.
Dziś ludzie muszą robić to samo. Nie poniżaj się mówiąc, że jesteś tępy i głupi.
Jeśli nie obudzisz determinacji szukania Drogi w tym życiu, to kiedy spodziewasz
się, że będziesz w stanie praktykować? Jeśli zmusisz się do praktykowania teraz,
niechybnie osiągniesz Drogę.
17
Dogen pouczył:
Przysłowie streszczające Cesarską Drogę mówi:  O ile nie opróżnisz swojego
umysłu, nie będziesz w stanie przyjąć dobrej rady . Oznacza to, że jeśli porzu-
cisz osobiste poglądy i skorzystasz z rady lojalnych ministrów, Cesarska Droga
ujawni się sama tak jak powinna we właściwy sposób. Treść studiowania Drogi
przez mnichów Zen to tylko to. Jeśli posiada on osobiste poglądy, nawet w nie-
wielkim stopniu, słowa Mistrza nie wejdą do jego uszu, a jeśli nie wejdą, to nie
88 Rozdział VI
będzie on w stanie zdobyć nauki Mistrza. Nie wystarczy jedynie zapomnieć róż-
nych poglądów na naukę, lecz musicie również zapomnieć o ziemskich sprawach,
głodzie i zimnie. A potem gdy będziesz słuchać nauki, gdy jednomyślnie oczyści-
łeś zarówno ciało jak i umysł, będziesz zdolny słuchać intymnie. Kiedy potrafisz
słuchać w ten sposób, zasada stanie się jasna a wątpliwości rozwiążą się same.
Prawdziwe osiągnięcie Drogi oznacza porzucenie ciała i umysłu, które posiadałeś
do tej pory i stosowanie się do nauki mistrza takiej jaka ona jest. Jeśli będziesz
to czynić, staniesz się prawdziwie biegły w Drodze. Oto najżywotniejsza prawda
przekazana z przeszłości. [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • projektlr.keep.pl